Brev:
Maveproblemer og væskeindtag
15. september 2009
Alder:
13 mdr.
Maveproblemer og væskeindtag
Kære Helen
Min lille pige er fyldt 1 år, og virker generelt til at trives godt.
Hun kravler og rejser sig ved ting. Har et par gange gået et par skridt mellem mor og far.
Hun er et rigtigt madøre, og er lige for tiden virkelig sulten. Hendes dagligdag forløber meget som de planer du skitserer for børn i hendes alder med hensyn til søvn og mad.
Hun er meget glad for god og sund mad og spiser f.eks. havregrød, rugbrød, frugt, tykmælk og andre gode ting.
På et punkt halter tingene lidt. Det er svært at få hende til at drikke nok vand. Det melder de også fra vuggestuen. Hun afviser tit vand af glas, når det tilbydes.
Vi har selvfølgelig forsøgt med sutteflaske med vand, vandflasker og forskellige koppe og krus. Men jeg må sige, at jeg også synes, at hun nu har en alder, hvor hun skal drikke af et almindeligt vandglas. Hun kan jo sagtens drikke - det passer hende bare ikke lige.
Hendes mave har igennem længere tid været træg, og afføringen modelervoksagtig. Hun er meget bevidst om, når hun skal af med afføring og laver ubehaglyde - sådan lidt gispen. I perioder har hun også grædt, og det er simpelthen så synd. Vi ved selvfølgelig ikke helt, om maveproblemerne kun har noget med hendes væskeindtag at gøre, men vi kan ikke helt se, hvad det ellers kan være. Vi er meget bevidste om, hvad vi tilbyder hende af mad – ingen banan, godt med fibre, gode saftige frugter (bær, melon og alt muligt). Vi giver hende ikke så meget komælk (det gider hun heller ikke at drikke så meget af), men hun vil gerne have tykmælk.
Vi har siden hun var helt lille givet hende laktulose, men jeg synes, at det mistede sin effekt(?) Så for et par måneder siden gik vi over til movicol, som var meget bedre. Det gives jo i pulverform, og den eneste måde, vi rigtig føler, at vi kan få det i hende er i hendes aftenflaske (som hun altså stadigvæk får).
Hun har lige haft en sygdomsperiode med dårlig mave, og der gav vi hende saftevand for at hun fik nok væske, og der kom også lidt mere ned, end der plejer. Men nu, hvor hun er frisk igen, så er der lukket i saftevandsboden. Hvis lillesøster har saftevandsprivilegier, ja så vil storesøster selvfølgelig også have – så det er vand til alle.
Siden hun blev frisk igen, har vi faktisk ikke givet movicol, men vi er lidt i tvivl om, om vi egentlig burde give hende en smule. For tiden græder hun ikke, når hun har afføring, men det er stadig lidt til den faste side.
Hun vågner om natten (ca. hveranden nat) og skriger HØJT. Hun har ikke ondt – vi har haft et ørebarn og ved godt, hvordan sådan een lyder. Sofie vil have sin flaske – gerne 1 til 2 gange om natten. Lad mig lige sige, at det får hun ikke. Hvis vi giver hende flaske sen aften eller nat, så kan det med det samme ses på indtaget af morgenmad. Så kan vi glemme havregrøden! Vi tilbyder hende vand, men det har ingen interesse.
Pigerne er rykket på samme værelse, og det er faktisk gået fint indtil videre. Selvom der er en del skrigeri om natten, så hører man bare en let snorken fra storesøsters seng. Hvis det bliver lidt for højrøstet, så tager vi den lille med ind i soveværelset. Når hun er faldet til ro, kommer hun tilbage i sin seng.
Vi vil gerne snart helt afskaffe flasken – så de natlige diskussioner med den lille ligesom er lukket. Måske kunne det også motivere hende til at indtage lidt mere af glas.
Men vi er lidt i tvivl. Måske går det helt galt med hendes væskebalance og mælkebehovet bliver også svært at dække. Yderligere vi mister jo også den eneste mulighed vi har for effektivt at give hende movicol, hvis det bliver nødvendigt.
Hvad tænker du?